Participatory Class Councils and the contributions of educational guidance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14849

Keywords:

participatory class council, educational orientation, Democratic management.

Abstract

The article presents a bibliographic review on participatory class councils and is justified by the relevance of the Educational Counselor's practice in the school environment, based on constant communication and mediation with the school community. It aims to understand the contributions of Educational Guidance to participatory class councils in Basic Education through a bibliographic review on the subject. Four dissertations that discuss the theme were analyzed. The results point to reflections about the consequences of effective participation in class councils and the important role of the Educational Advisor as a dynamic agent in these spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paola Cazzanelli, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS

    Mestra (2022) e Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2022). Especialista em Ensino de Ciências aos anos finais do Ensino Fundamental - Ciência é 10! pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2022). Especialista em Gestão em Educação: supervisão e orientação pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS (2023). Graduada em licenciatura plena em Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2018). Integrante do Grupo de Pesquisa em Estudos Avançados sobre Análise Textual Discursiva e Métodos Correlatos da PUCRS. Tem experiência na área de Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: deficiência visual, Educar pela Pesquisa, educação museal, visitas virtuais, ensino de Ciências, ensino de Agroecologia, escola em tempo integral, reciclagem e Educação em Saúde.

  • Helena Venites Sardagna, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Feevale (2000), mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2004), doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2008) e pós-doutorado em educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). É professora Programa de Pós-Graduação em Educação da Uergs, Mestrado profissional em Educação, vinculada à linha de pesquisa Educação, culturas, linguagens e práticas sociais. É docente do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Osório/RS e coordenadora adjunta da Especialização em Atendimento Educacional Especializado. Tem experiência na área de Educação, principalmente nos seguintes temas: educação especial/inclusiva, práticas pedagógicas, Educação Profissional, formação pedagógica de docentes. Coordena o Grupo de Pesquisa Educação e Processos Inclusivos (GPEPI) na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul.

Published

2023-07-21

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Participatory Class Councils and the contributions of educational guidance. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14849, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14849. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14849. Acesso em: 15 oct. 2025.