Democratic Management and Class Council at the Catarinense Federal Institute

characteristics and possibilities

Authors

  • Andréia Matilde Bottamedi Bambinetti Instituto Federal Catarinense Author
  • Simão Alberto Instituto Federal Catarinense Author

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14868

Keywords:

Class Council, Democratic Management, Integrated High School, Professional and Technological Education

Abstract

This article aims to discuss Democratic Management and the Class Council in Integrated Secondary Education, based on the analysis of legal documents from the National Education and the Santa Catarina Federal Institute ( Instituto Federal Catarinense - IFC) . The reading and detailed examination of these documents allow us to understand their relationship with the theoretical references of authors such as Paro, Libâneo, Luckesi and others who meet the scope of this study on Democratic Management and Class Councils, taking into account the characteristics and possibilities of this democratic space, aiming at the construction of collective knowledge. The study demonstrates that the Class Council sometimes deviates from its real purpose, as it has its marks on traditional and banking education, reducing itself to the judgment of students. However, it goes through a transition process, which strengthens collective and democratic work, enabling the construction of knowledge that culminates in the learning of educators and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andréia Matilde Bottamedi Bambinetti, Instituto Federal Catarinense

    Possui graduação em Psicologia pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (2006), graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2006), especialização Lato Sensu em Gestão de Instituições de Ensino pela Faculdade Internacional de Curitiba (2010) e pós graduação Stricto Sensu em andamento, no curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. Atualmente é Pedagoga do Instituto Federal Catarinense. (Texto informado pelo autor)

  • Simão Alberto, Instituto Federal Catarinense

    Possui graduação em Educação Religiosa pela Faculdade de Teologia Filadélfia (1998), graduação em Administração de Empresas pela Universidade Norte do Paraná (2001), graduação em Psicanálise Clinica pela Escola Superior de Psicanálise Clínica do Rio de Janeiro (1997), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação de Assis (2000), graduação em Bacharel em Teologia pela Faculdade Teológica Batista do Paraná (2013), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2010), mestrado em Psicologia Pastoral pela Faculdade de Teologia Filadélfia (1998) e doutorado em Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2015).

Published

2023-12-30

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Democratic Management and Class Council at the Catarinense Federal Institute: characteristics and possibilities. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14868, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14868. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14868. Acesso em: 16 oct. 2025.