Literature Review on Autism Spectrum Disorder in a Metacognitive Perspective

implications for the teaching and learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14906

Keywords:

Literature Review, Autism Spectrum Disorder, ASD, Metacognition, Teaching and Learning

Abstract

This study aims to develop a literature review on how metacognitive skills can impact the teaching and learning process of students with autism spectrum disorder. The methodology adopted was a literature review in the databases OASISBR; SciELO Brazil; Scopus and ERIC. The keywords adopted were: "Autism Spectrum Disorder"; "Autism"; "Metacognition" and "Learning", and their English versions. Four articles that met the inclusion criteria were selected for analysis. The results point to a lack of research on this subject in Brazil, however, with a development in countries such as the United States and the United Kingdom. It is observed that autistic subjects, although in some cases have greater difficulty in developing metacognitive skills, these can be developed with the use of the right resources, which leads to an improvement in their teaching and learning process, for promoting metacognitive skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Silvio Luiz Rutz da Silva, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Professor do Programa do Pós-Graduação em Ensino de Física do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Polo Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM-UEPG). Professor de Física e assessor da Pró-Reitoria de Extensão e Assuntos Culturais da UEPG.

  • Renato Marcondes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia (PPGECT) na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR campus Ponta Grossa). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa ? UEPG/PPGECEM (2020). Especialista em Ensino de Química (2020). Graduado em Licenciatura Química pela Universidade Estadual do Paraná ? UNESPAR (2017). Atuou como docente na Educação Básica. Membro dos Grupos de Pesquisa: a) O Ensino e a Inclusão de Pessoas com Deficiência; b) Ciências, Arte, Tecnologia e Sociedade; c) Políticas Educacionais e Formação de Professores GEPPE; d) Ensino de Física - GPEF

  • Sani de Carvalho Rutz da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Professora Titular na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Licenciada em Matemática (UEPG), Mestre em Matemática Aplicada e Doutora em Ciência dos Materiais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Published

2023-08-22

Issue

Section

Dossiê - Metacognição nos processos de ensino e aprendizagem

How to Cite

Literature Review on Autism Spectrum Disorder in a Metacognitive Perspective: implications for the teaching and learning process. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14906, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14906. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14906. Acesso em: 1 dec. 2025.