Emergency Teacher Training

Parfor at the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14915

Keywords:

Parfor, Formação de Professores, UFRB

Abstract

Parfor was an emergency and provisional program that had its beginning in 2009 by the Federal Government, due to the approval of the National Policy on Education for Teachership Professionals in Basic Education through the Decree nº 6.755/2009. On this research the Parfor’s implementation at the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) have been investigated. The method we used on this research was the Historical-Dialectical Materialism, furthermore, as instruments for data collection, document analysis, semi-structured interviews with the Parfor’s coordinators as well as a questionnaire for the courses’ Professors were applied. The results showed us that the PARFOR’s implementation was riddled with challenges, either due to the non-acceptance of the Brazilian Program by UFRB Professors, from the Teacher Training Center (CFP), or the weakness on implementing the Collaboration Regime. Thus, the collegiate management among the program's staff was seen as a way to overcome the challenges arising from the Parfor’s implementation.

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Author Biographies

  • Afonso Rangel Luz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

    Professor Licenciado em História pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Com Pós-Graduação Lato Sensu em Educação (IFSUL), Pós-Graduação Lato Sensu em Práticas Assertivas em Didática da Educação Profissional Integrada à Educação de Jovens e Adultos (IFRN) e Pós-Graduação Lato Sensu em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho (UFPI). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação - PPGEd da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), campus Vitória da Conquista. Membro do grupo de pesquisa NEFOP (Nícleo de Estudo, Pesquisa e Formação de Professores), atuando na linha de investigação: Políticas Públicas Educacionais. Tendo por objeto de estudo o Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (Parfor).

  • Leila Pio Mororó, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

    Doutora e mestre em educação pela Universidade Federal de São Carlos, UFSCar (2005) e possui graduação em Pedagogia (1989). É professora Plena com dedicação exclusiva (D.E.) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, UESB, onde exerce as atividades de pesquisa, extensão e ensino na graduação e na pós-graduação stricto sensu em Educação. Coordena o grupo de pesquisa NEFOP, o qual é responsável por desenvolver estudos, pesquisas e ações de extensão sobre a formação de professores e o trabalho docente. Pesquisa, publica e orienta trabalhos na linha de Formação de Professores com destaque para os temas de política de formação de professores, Parfor, avaliação de cursos, trabalho docente e prática pedagógica em sua interface com as políticas educacionais. 

Published

2023-10-06

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Emergency Teacher Training: Parfor at the Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14915, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14915. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14915. Acesso em: 16 oct. 2025.