Some examples of metacognitive exercises that promote conceptual development in Mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30.14943

Keywords:

Mathematical learning, Metacognition, Textbook, Teaching

Abstract

In this text, following a brief introduction on the concept of metacognition and its importance in the educational context, we present and discuss several examples illustrating the metacognitive articulation process aimed at conceptual development adopted in some texts produced for the Open Book Project in Mathematics. This is a descriptive action research. Our goal is, through our report, to raise awareness among didactic material producers to consider metacognition in their work. From various workshops conducted with high school students, primary school teachers, and undergraduate students where we applied the activities reported here, we were able to ascertain the potential and importance of metacognition in promoting conceptual development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Humberto José Bortolossi, Universidade Federal Fluminense

    Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela UEM, Mestrado em Matemática pelo IMPA e Doutorado em Matemática pela PUC-Rio. É professor Associado I da Universidade Federal Fluminense e professor bolsista do CEDERJ, tendo atuado em cursos de graduação (presencial e à distância), especialização e mestrado profissional. É coordenador do Instituto GeoGebra no Rio de Janeiro e do Projeto de divulgação Conecta Matemática, Atualmente tem se dedicado à questão da divulgação matemática para públicos diversos com diferentes mídias.

  • Lhaylla Lhaylla Dos Santos Crissaff, Universidade Federal Fluminense

    Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal Fluminense (UFF), mestrado em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e doutorado em Matemática Aplicada à Computação Gráfica pela PUC-Rio. Professora Associada do Departamento de Geometria da Universidade Federal Fluminense (UFF) e Coordenadora do Curso de Licenciatura em Matemática do IME-UFF.

  • Wanderley Moura Rezende, Universidade Federal Fluminense

    Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado em Educação Matemática pela Universidade Santa Úrsula e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. Professor Associado do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade Federal Fluminense, professor do Programa de Metrado em Matemática Profissional em Rede e do Curso de Especialização em Ensino de Matemática do IME-UFF. 

Published

2024-03-05

Issue

Section

Dossiê - Metacognição nos processos de ensino e aprendizagem

How to Cite

Some examples of metacognitive exercises that promote conceptual development in Mathematics. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14943, 2024. DOI: 10.5335/rep.v30.14943. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14943. Acesso em: 16 oct. 2025.