Pedagogical Workshop and Child Participation

a State of the Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.14947

Keywords:

pedagogical workshop, child participation, sensitive listening, innovation

Abstract

 

This study aimed to investigate the contributions of a Pedagogical Atelier as a teaching strategy to promote children's participation in the construction of their learning in multigrade classrooms. The research came from a State of the Art that used the following keywords for the selection of articles in the SciElo database: “Atelier Pedagógico”; “Atelier”; “Child Participation”; “Loris Malaguzzi”; “Education of the Countryside”; “Education of the Countryside and The”; “Multigrade Classes”; “Multigrade Rooms” and “Teaching Strategy”. Finally, the theme is innovative and should be deepened with practical research in order to enhance the relevance of the theme and ratify that the child must be seen as a subject who has a voice and time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Anne Heracléia Brito e Silva, UNIVATES

    Doutoranda em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari (Univates) e bolsista do PROSUC/CAPES. Autora e organizadora de livros nas áreas de saúde, educação e social. Mestra em Gestão Pública pela FEAD (2014); Pós-graduada em Psicologia da Educação pela UFPI (2008), em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela CHRISFAPI (2010), em Docência do Ensino Superior (CHRISFAPI) (2011); Bacharela em Psicologia pela FACIME/UESPI (2005); Licenciada em Ciências Biológicas pela UESPI (2002). Atualmente trabalha no Educandário Cristo como Psicóloga Escolar desde 2006; como docente nos cursos de graduações e pós-graduação na CHRISFAPI desde 2007; como psicóloga do DAE (Departamento de Assistência ao Educando) da SEDUC/Piripiri desde 2021. Experiências nas áreas educacional, clínica e comunitária. É acadêmica do curso de Bacharelado em Direito pela CHRISFAPI.

    Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3414-8308 
  • Jacqueline Silva da Silva, UNIVATES

    É professora titular da Universidade do Vale do Taquari (Univates) em Lajeado/RS. Atua nos cursos de Pedagogia, no Mestrado e no Doutorado em Ensino e no Mestrado e no Doutorado profissional em Ensino de Ciências Exatas. Graduada em Pedagogia pela UNISC (1993), mestrado em Educação pela PUCRS (1997) e doutorado em Educação pela UFRGS (2011). Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7199-4047

Published

2024-02-16

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Pedagogical Workshop and Child Participation: a State of the Art. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e14947, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.14947. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14947. Acesso em: 16 oct. 2025.