Metacognitive Manifestations: A study with Chemistry Degree students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30.15204

Keywords:

metacognition, reflection, metacognitive thinking

Abstract

This article sought to identify and analyze the perceptions expressed by students on a Chemistry Degree course, regarding their learning and the main strategies used to carry out evaluation activities throughout a Supervised Internship discipline. Data were collected through the application of a questionnaire, proposed at the end of the course. The research was characterized as qualitative and the data was organized and analyzed in the light of Content Analysis, according to Bardin (2016), and theoretical references that study metacognition. The results showed evidence of manifestations of cognitive and metacognitive aspects and that 87.5% of students presented one or more manifestations characterized as metacognitive, that is, they showed that the questionnaire applied allowed them to experience a metacognitive reflection of their learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Isadora Polvani Barbosa, Universidade Estadual de Londrina

    Licenciada em Química (UTFPR, 2022). Atualmente é estudante de mestrado  em Ensino de Ciências e Educação Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, (PECEM) da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

  • Fabiele Cristiane Dias Broietti, Universidade Estadual de Londrina

    Licenciada em Química (UEL, 2004), tem especialização em Ensino de Química (UEL, 2006), Mestrado em Ensino de Ciências (UEL, 2008) e Doutorado em Educação para a Ciências (UEM, 2013). Atualmente é Professora Associada A do Departamento de Química da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Atua no programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM/UEL) e no Programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI).

  • Bruna Adriane Fary, Universidade Federal de Pelotas

    Licenciada em Química (UTFPR, 2015). Mestra e Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática (UEL, 2021) . Atualmente, é professora no Centro de Ciências Químicas Farmacêuticas e de Alimentos da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). 

Published

2024-03-05

Issue

Section

Dossiê - Metacognição nos processos de ensino e aprendizagem

How to Cite

Metacognitive Manifestations: A study with Chemistry Degree students. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e15204, 2024. DOI: 10.5335/rep.v30.15204. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15204. Acesso em: 16 oct. 2025.