Metacognition and Computational Thinking in Vygotsky's Historical-Cultural Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30.15264

Keywords:

Curriculum Development, Cognitive Educability, Conceptual System

Abstract

In a post-pandemic context, where pedagogical practices evolve based on different epistemological bases, the encouragement of autonomy and innovation among students and teachers stands out. Aligned with the UN 2030 Agenda, research assumes as an epistemological basis the interdisciplinary relationship between education and Computer Science by exploring Computational Thinking associated with Metacognition. The text addresses the characteristics of this thought, identifies gaps in the theoretical bases and presents a scope that intertwines it with Vygotskian theory, Metacognition and Cognitive Educability. Results of the theoretical and conceptual reflections indicate that metacognition, when applied systematically, promotes the development of computational thinking. To this end, we propose a functional architecture anchored in Vygotskian principles, differentiating content and skills, contributing to a more robust understanding of this thinking with potential consequences for other conceptions and development of curricula, not only in computing, but in teacher education in all areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Denilson Rodrigues da Silva, URI – Santo Ângelo

    Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI – Santo Ângelo). Doutor em Educação das Ciências (Unijuí) e mestre em Ciência da Computação (PUCRS), professor do curso de Ciência da Computação e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino Científico e Tecnológico (PPGEnCT). Em 2023 iniciou o pós-doutorado na UNIJUÍ (com apoio da FAPERGS/CNPQ) com o tema de pesquisa "Pensamento computacional na formação de professores"

  • Fabiana Diniz Kurtz, UNIJUI

    Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí, RS). Doutora em Educação nas Ciências e Mestre em Letras, professora adjunto do Curso de Letras e Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências na Unijuí, RS.

  • Maria Cristina Pansera de Araújo, UNIJUI

    Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí, RS). Doutora e Mestre em Genética e Biologia Molecular, professora titular do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências na Unijuí, RS.

Published

2024-05-31

Issue

Section

Dossiê - Metacognição nos processos de ensino e aprendizagem

How to Cite

Metacognition and Computational Thinking in Vygotsky’s Historical-Cultural Perspective. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e15264, 2024. DOI: 10.5335/rep.v30.15264. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15264. Acesso em: 16 oct. 2025.

Most read articles by the same author(s)