The celebration of teacher's day and the challenges to teaching practice in the voice of teachers in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15287

Keywords:

Teaching profession, Teaching practice, Teacher's day, Professional challenge

Abstract

The present study sought to analyse the challenges to teaching practice based on the narration of teachers in interviews with the television channel STV on Mozambican Teachers' Day. In its approach, the research is descriptive. initially bibliographic sources and government documents and later proceeded with the interviews' transcription, analysis, and description. The results show that the challenges to teaching work are the student-teacher ratio, the conditions of school infrastructure, the school material provided by the State, the salary that is combined with non-compliance with the timely payment for overtime work, the need to empower teachers in the use of information and communication technologies. It is concluded that there is a need to pay more attention to the conditions in which teaching is carried out, because no matter how qualified the teacher is, competence can be compromised by the context in which his work is carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leonel Elias Bene, Universidade Púnguè – Extensão de Tete (Moçambique) / Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, Minas Gerais - Brasil

    É docente (Assistente Universitário) no Departamento de Educação da Universidade Púnguè – Extensão de Tete (Moçambique). Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto (Brasil). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2021) e graduado em Psicologia Escolar pela Universidade Pedagógica de Moçambique (2011). Atualmente é Bolsista da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) amparado pelo Grupo de Cooperação de Universidades Brasileiras (GCUB).

  • Regina Magna Bonifácio de Araújo, Universidade Federal de Ouro Preto (Brasil)

    Professora, possui Pós-doutoramento pela Universidade Federal de São Carlos - campus Sorocaba (2022-2023) e pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal (2014/2015), doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas-UNICAMP (2007), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (1999) e Graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais-PUC-MG (1979). Professora titular Associada do Departamento de Educação da Universidade Federal de Ouro Preto, Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto (2017-2019). Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação de Jovens, Adultos e Idosos - GEPEJAI. Coordenadora da série de EJA, na Coleção Docência em Formação, da Editora Cortez (202013-2023). Curadora do Café com Paulo Freire da Região dos Inconfidentes. Foi professora de Didática e Prática de Ensino em outras IES, Pró-reitora de Graduação do Centro Universitário Metodista, IPA-RS e diretora da Educação Básica em colégios da Rede Metodista de Educação em Minas Gerais e São Paulo. Tem experiência na Educação Básica e no Ensino Superior, com ênfase em Gestão de Unidades Educativas. Na docência e na pesquisa atua principalmente com os seguintes temas: formação de professores - políticas públicas - educação de jovens e adultos - narrativas (auto)biográficas.

Published

2024-04-12

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

The celebration of teacher’s day and the challenges to teaching practice in the voice of teachers in Mozambique . Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15287, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15287. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15287. Acesso em: 15 oct. 2025.