Freud and Adorno

Reflections on Critical Theory, Education and Psychoanalysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30.15428

Keywords:

Dominação, Natureza, Teoria Crítica, Psicanálise, Educação

Abstract

This text starts from a reflection contained in the book Civilization and its Discontents (1930) on the sources of human suffering that coincide with Adorno and Horkheimer's reflection on the concept of enlightenment as fields of social domination through the luminous and scientific discourse of clarified reason. Finally, we present Adorno's reflections on education as a liberating mechanism insofar as it constitutes emancipation, the breaking of domination, instead of obedience, the introjection of domination. To this end, we will use the texts mentioned as well as commentators when this is relevant.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Francisco Fianco, Universidade de Passo Fundo

    Possui graduação em Licenciatura Plena em Filosofia (2002) e mestrado em Filosofia (2004) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Estética e Filosofia da Arte, tendo desenvolvido dissertação de mestrado sobre Walter Benjamin (2004) sob orientação da Profa. Dra. Márcia Tiburi pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos-RS e tese de doutorado sobre Nietzsche e a Escola de Frankfurt (2008) sob orientação do Prof. Dr. Rodrigo Duarte pela Universidade Federal de Minas Gerais. Fez especialização em Psicanálise contemporânea na FAAP de São Paulo. Atualmente é Professor do Programa de Pós-Graduação em Letras, do Curso de Filosofia e da Área de Ética e Conhecimento da Universidade de Passo Fundo-RS.

Published

2024-01-23

Issue

Section

Psicanálise, educação, subjetividade e ética em tempos neoliberais

How to Cite

Freud and Adorno: Reflections on Critical Theory, Education and Psychoanalysis. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e15428, 2024. DOI: 10.5335/rep.v30.15428. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15428. Acesso em: 16 oct. 2025.