The intercultural formation of indigenous people in the Agreste and Sertão regions of Alagoas

perspectives of CLIND based on the Mathematics course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15436

Keywords:

CLIND; Indigenous schools; Indigenous teacher training; Teaching Mathematics.

Abstract

The article seeks to verify the impact of the Indigenous Intercultural Licensure Courses (CLIND) on the training of Mathematics teachers in the indigenous communities of Agreste and Sertão Alagoano. The study portrays teacher training based on a project with an interculturais bias and its impact on schools and indigenous education. The target audience were managers of indigenous schools. The methodological approach was interpretative-descriptive of the participatory type, based on a bibliographic review covering the understanding of CLIND and indigenous teacher training in the context of communities. The field research used a semi-structured questionnaire with theoretical foundations in Peixoto and Campos (2021), Grupioni (2011) and others, in addition to legais bases such as the Constitution (1988) and LDB (1994). The results demonstrated that the perspective, both of the project and the entry of teachers into indigenous schools, will be fundamental for the indigenous peoples researched because it will enable the strengthening of indigenous school education with the entry of new professionals into mathematics.

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Author Biographies

  • Allan Gomes dos Santos, Universidade Estadual Alagoas

    Pos-Doutorado en Liderazgo para la Gestión e Innovación Educativa en una Sociedad Inclusiva pela UAA (em andamento). Doutor em Ciências da Educação pela Universidad Autónoma de Asunción (UAA/2023). Mestre em Modelagem Computacional de Conhecimento, na área temática de Educação Matemática, pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL/2008). Especialista nos Cursos de Especialização em Docência para a Educação Profissional e Tecnológica (IFES/MEC/2021), Instrumentação para o Ensino de Matemática (UFF/2008), Supervisão Escolar (UFRJ2002) e Formação em Mídias na Educação (UFAL/2013). Graduado nos Cursos de Matemática (Licenciatura Plena) pela UNIR e em Pedagogia (Licenciatura Plena), também, pela UNIR. Técnico Superior em Tecnologia Naval pela Universidad Autónoma Técnica del Beni na Bolívia (1998).

  • José Adelson Lopes Peixoto, Universidade Estadual de Alagoas

    Doutor (2018) e Pós doutor em Ciências da Religião (2020) pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), Mestre em Antropologia (2013) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Mestre em Ciência da Educação pela Universidade Internacional de Lisboa (UIL). Especialista em Programação do Ensino de História (Universidade de Pernambuco - UPE), licenciado em História (UNEAL). Professor da Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) e Coordenador do Grupo de Pesquisas em História Indígena de Alagoas (GPHIAL). 

  • Luis Ortiz Jimênez, Universidade de Almería

    Professor Doutor da Universidade Autônoma de Assunção (UAA) e Professor Titular Universidade de Almería (UAL) – Espanha.

  • Rosa de Lima Medeiros Neta, Universidade Estadual de Alagoas

    Doutoranda em Ciências da Educação pela Universidade Autônoma de Assunção (UAA). Mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Sergipe/UFS (2002). Especialista em Desenvolvimento Regional no Espaço do Semiárido pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e graduação em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora Mestra Assistente da Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL e CLIND).

Published

2024-10-06

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

The intercultural formation of indigenous people in the Agreste and Sertão regions of Alagoas: perspectives of CLIND based on the Mathematics course. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15436, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15436. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15436. Acesso em: 16 oct. 2025.