The formative journey of Physical Education teachers in Youth and Adult Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15653

Keywords:

Teaching; Physical Education; Youth and Adult Education

Abstract

The present study aimed to understand how the historical construction process of Physical Education teachers directs them toward working in Youth and Adult Education (YAE). Two Physical Education teachers from the Municipal Public Network of Canoas, Rio Grande do Sul, participated in the research. For data collection, interviews were conducted. We understand that the contexts leading these teachers to YAE are diverse, ranging from the need to fulfill the required workload for newly hired teachers to supplementing stagnant income, demonstrating the lack of objective criteria for assigning teachers to this modality. These conditions indicate a lack of commitment in training policies to the specificities of YAE, negatively impacting the pedagogical development in this area. Moreover, it was observed that the intensification of work and the precarious labor conditions contribute to a fragmented teaching practice misaligned with the emancipatory principles of YAE, which can compromise the quality of the education provided.

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Author Biographies

  • Patrick da Silveira Gonçalves, Unilasalle

    Possui graduação em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2011) e Pedagogia pela Universidade La Salle (2023), especialização em Psicomotricidade e Supervisão Escolar pela Universidade Cândido Mendes (2014), Mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018), Doutorado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2023). Atualmente é docente e coordenador do curso de graduação em Educação Física da Universidade La Salle e docente no curso de Pedagogia da mesma instituição. Participa do Programa de Inserção Docente no Programa de Pós-Graduação em Saúde e Desenvolvimento Humano da Unilasalle. Tem experiência no Ensino Fundamental, na Educação de Jovens e Adultos, na Educação Especial, Educação Social e no Ensino Superior.. Participa como pesquisador do Grupo de Pesquisas Qualitativas: Formação de Professores e Prática Pedagógica na Educação Física e Ciências do Esporte (F3P-EFICE) da ESEFID-UFRGS.

  • Elisandro Schultz Wittizorecki, UFRGS

    Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998), com Mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e Doutorado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009), tendo realizado estágio de doutorado sanduíche no Departamento de Didática e Organização Educativa da Universidade de Barcelona/Espanha (bolsista CAPES). É professor da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, atuando na Graduação no âmbito do curso de Educação Física e como professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. É editor adjunto da revista Movimento e líder do Grupo de Pesquisas Qualitativas Formação de Professores e Prática Pedagógica na Educação Física e Ciências do Esporte (F3P-EFICE) da ESEFID/UFRGS. Foi Diretor Administrativo do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE) nos biênios 2017-2019 e 2019-2021. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Formação de Professores e Prática Pedagógica, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física escolar, práticas pedagógicas, formação de professores e trabalho docente.

Published

2024-09-10

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

The formative journey of Physical Education teachers in Youth and Adult Education. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15653, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15653. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15653. Acesso em: 16 oct. 2025.