Between river and urban legends

a proposal with the teaching sequence of genres in elementary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15657

Keywords:

legend genre; text production; upper years.

Abstract

This paper presents a proposal for reading and text production whose objective is to analyze the development of a Didactic Sequence aimed at developing language skills with the legend genre in elementary school. This is an action research, with a qualitative-interpretive approach, which uses as an object of sample analysis the productions of students in two 9th year classes – in a municipal public school (Sertão) and another in the state network (Agreste) of Pernambuco. The methodology used is the Didactic Genre Sequence (Dolz; Noverraz; Schneuwly, 2004). The object of analysis were the texts produced by the students, considering the characteristics of the genre under study such as narrativity, textuality and aspects of the fabulous. Starting from the initial situation, after analyzing the results of the activities, the teachers who authored this research highlight the contribution of the study of the legend genre to the autonomy, enjoyment and criticality of the participating students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Pereira de Barros, UPE

    Professor da Rede Estadual de Pernambuco. Membro do ITESI - Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário, Linguagens e Culturas (UPE). Discente do PROFLETRAS - Rede Nacional - Campus Garanhuns (UPE).

  • Edna Silva Vasconcelos Marques, UPE

    Professora da Rede Estadual de Pernambuco. Professora da Rede Municipal de Ensino de Orocó - PE. Membro do ITESI - Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário, Linguagens e Culturas (UPE). Discente do PROFLETRAS - Rede Nacional - Campus Garanhuns (UPE)

  • Geam Karlo-Gomes, UPE

    Professor do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS - Rede Nacional (UPE - Campus Garanhuns). Líder do ITESI/ CNPq  - Grupo de Pesquisa Itinerários Interdisciplinares em Estudos Sobre o Imaginário, Linguagens e Culturas . Coordenador do Lali & TIC - Laboratório de Linguagens Tecnologias, Imaginário e Imaginação Criativa (UPE). 

  • Isaac Itamar de Melo Costa, UPE

    Professor do Programa de Mestrado em Letras da Universidade de Pernambuco (PROFLETRAS - UPE). Doutor em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É membro do Grupo de Pesquisa Oficinas de Análise do Discurso: conceitos em movimento e um dos coordenadores do Grupo de Estudos e Pesquisas em Análise de Discurso Pecheutiana (GepAD/UPE).

  • Emmanuella Farias de Almeida Barros, UPE

    Professora Adjunta na Universidade de Pernambuco (UPE) Campus Petrolina. Professora Colaboradora do Programa de Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS - Rede Nacional (UPE - Campus Garanhuns). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (PPGE/UFPE) com período de Doutorado Sanduíche em Lyon (França) na Université Lumière Lyon 2. É membro do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL/UFPE) e do Grupo de Estudos em Alfabetização, Práticas Docentes e Formação de Professores (GEALPRAFOR). 

Published

2024-05-31

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Between river and urban legends: a proposal with the teaching sequence of genres in elementary education. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15657, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15657. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15657. Acesso em: 1 dec. 2025.