Challenges of operating Collaborative Teaching in the educational context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15764

Keywords:

Coensino, Special Education, Inclusion

Abstract

Collaborative teaching from an inclusive perspective plays a fundamental role in promoting equality in the educational environment. This study comprehensively examines the existing literature on collaborative teaching from an inclusive perspective, aiming to understand predominant practices and identify gaps in the educational context. Conducted through an integrative literature review, with sources searched in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, qualitative data analysis was employed to systematize the information. The approach of collaborative teaching is deemed essential and promising for the inclusion process. However, challenges such as the lack of adequate training for teachers, shortage of time for collaboration, and insufficient public policies hinder its practical implementation. Therefore, it is crucial to recognize and overcome these obstacles to ensure effective implementation of collaborative teaching. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cíntia Bissacotti, Universidade Federal de Santa Maria

    Graduada em Educação Especial - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2019). Especialista em Espaços e Possibilidades para a Educação Continuada - IFSul (2022). Mestra em Educação na Linha de Pesquisa em Educação Especial, Inclusão e Diferença pelo Programa de Pós - Graduação em Educação da UFSM (2023). Doutoranda em Educação pela UFSM. 

  • Sílvia Maria de Oliveira Pavão, Universidade Federal de Santa Maria

    Possui graduação em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (1986), mestrado em Inovação e Sistema Educativo - Universidad Autonoma de Barcelona (1998), doutorado em Educação - Universidad Autonoma de Barcelona (2003), e pós- doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). Atualmente é professor da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde, educação, educação especial, interdisciplinaridade, aprendizagem e ensino. 

Published

2024-08-16

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Challenges of operating Collaborative Teaching in the educational context. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15764, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15764. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15764. Acesso em: 16 oct. 2025.