The influence of Memmi, Fanon and Cabral on Freire’s work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15921

Keywords:

Freire; Memmi; Fanon; Cabral; decolonial struggle.

Abstract

The paper arises from a theoretical study and aims to investigate the influence of Albert Memmi, Frantz Fanon and Amílcar Cabral on the work of Paulo Freire. The reflection is divided into two parts. Firstly, the assonances between The Colonizer and the Colonized by Memmi, The Wretched of the Earth by Fanon and Pedagogy of the Oppressed by Freire will be explored. Following this, the impact of Cabral’s figure, action and theorization on the further development of Freirean pedagogy in a decolonial key will be analyzed. In this way, the paper intends to problematize a dominant interpretation of Freire’s thought, according to which, in the early stages of his work, the author neglected the cultural and racial dimensions of oppression, in order to argue that, on the contrary, this theme has been a constant throughout his political and theoretical trajectory.

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Author Biography

  • Mariateresa Muraca, UFPA

    Professora adjunta da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Pará, de 2024; professora permanente do Istituto Universitario don Giorgio Pratesi, Itália, de 2018 a 2024; professora convidada no Istituto Universitario Progetto Uomo, Itália, de 2020 a 2024; professora temporária na Università di Verona, Itália, de 2018 a 2021. Possui graduação em Ciências da Profissionalidade Educativa pela Università di Perugia, Itália (2007); mestrado em Educação Permanente pela Università di Bologna, Itália (2010); doutorado em Ciências da Educação e da Formação Continua pela Università di Verona, Itália, em co-tutela com a Universidade Federal de Santa Catarina, doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas (2015). Realizou um pós-doutorado na Università di Verona (2016-2017) e um pós-doutorado na Universidade do Estado do Pará, financiando por uma bolsa Jovem Talento do PROCAD-Amazônia da CAPES (2021-2023). É vice-líder do Grupo de Estudo e Pesquisa Educação, Gêneros, Feminismos e Interseccionalidade (GEPEGEFI) da Universidade Federal do Pará, desde 2024. Além disso é integrante de numerosos outros grupos de pesquisa: o Grupo de Estudos Indígenas na Amazônia (GEIA) da Universidade do Estado do Pará, desde 2024; o Núcleo de Estudos e Pesquisas Territórios Amazônicos, Educação Popular e Etnodiversidade (TAJÁ) da Universidade Federal do Pará, desde 2023; o Núcleo de Educação Popular (NEP) da Universidade do Estado do Pará, desde 2023; o Centro de Estudos sobre Diferença Sexual, Educação e Formação da Università di Verona, desde 2015; o Grupo de Trabalho em Educação Intercultural da Sociedade Italiana de Pedagogia, desde 2015; a Rede Internacional e Interinstitucional Movimentos Sociais e Educação Intercultural (MOVER) da Universidade Federal de Santa Catarina, desde 2012. Atua principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores; Metodologias Didáticas e de Pesquisa Participativas, Críticas e Dialógicas; Educação Intercultural; Educação e Movimentos Sociais; Perspectivas Educativas Populares, Feministas e Decoloniais.

Published

2024-12-10

Issue

Section

Dossiê - Decolonialidade das consciências e a educação

How to Cite

The influence of Memmi, Fanon and Cabral on Freire’s work . Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15921, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15921. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15921. Acesso em: 15 oct. 2025.