The Blended Learning in Science Teaching

a systematic review of literature on the national scene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15948

Keywords:

literature review;, didactic-pedagogical strategies;, hybrid teaching

Abstract

This compilation of the master's thesis, presents a systematic review of the hybrid teaching scenario in science teaching in Brazil. We searched for literary productions between 2015 and 2019, guided by a protocol created, based on the CAPES/MEC Periodicals Portal; Scientific Electronic Library Online - SciELO and electronic journals in the areas of Education, Teaching and Teaching Science and Mathematics. In a qualitative approach, the 16 elucidated articles, given the established criteria, were identified and analyzed, revealing hybrid teaching in science teaching as an excellent methodology for pedagogical mediation, enable interaction, collaboration and student autonomy, highlighting its viability methodological, bringing the insertion of digital technologies, as a potential mediator, in teaching and learning processes. And, finally, it reveals itself as a potential path for pedagogical innovation, favorable to new teaching practices, active and autonomous participation of students involved in the proposed didactic-pedagogical strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fausto José de Araújo Muniz, UFRPE/ Pos-graduando no Doutorado em Rede Nordeste de Ensino

    Doutorando na Rede Nordeste de Ensino (RENOEN/UFRPE). Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal de Pernambuco (PPGECM/UFPE); Pós-graduação (lato sensu) em Gestão Ambiental pela Faculdade Frassinetti do Recife; Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco; Licenciado em Ciências - Hab. Biologia pela Faculdades Integradas da Vitória de Santo Antão; Licenciado em Matemática - EAD pela Universidade Federal de Pernambuco.

  • Marcos Barros, Doutor em Ensino das Ciências. Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Pernambuco(UFPE).

    Licenciado em Ciências Biológicas pela Faculdade Frassinetti do Recife (FAFIRE); Especialista em Informática na Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); Mestre e Doutor em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), com estágio doutoral na Universidade de Wolverhampton na Inglaterra; Atualmente fazendo pós-doctor na Kings College London na Inglaterra.

  • Gilvaneide Oliveira, Professora do Programa de Pós-graduação Rede Nacional de Ensino (RENOEN), Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE).

    Professora Pós-doutora em Docência Transdisciplinar pela UFRN; Doutora em Ciências da Educação pela Universidade da Madeira/Portugal; Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco; Especialista em Gestão da Educação pela European Universit; Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Católica de Pernambuco; Bacharelado em Ciências Biomédicas pela Universidade Federal de Pernambuco.

Published

2024-09-24

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

The Blended Learning in Science Teaching : a systematic review of literature on the national scene. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15948, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15948. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15948. Acesso em: 16 oct. 2025.