Planning of actions and the use of resources in Specialized Educational Services in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15980

Keywords:

Special education, education professionals, teaching means

Abstract

This article focuses on the teaching practices in Specialized Educational Assistance in Early Childhood Education at three Municipal Centers for Early Childhood Education in João Pessoa, Paraíba. The objective is to present an analysis of lesson planning and teaching actions, as well as the use of resources and pedagogical materials in Specialized Educational Assistance. The methodology employed included the observation technique, with the field journal serving as the data collection instrument. The results showed that the three specialist teachers frequently planned pedagogical actions and utilized playful practices, in which pedagogical resources and materials (Assistive Technology resources, educational games, drawings, and technological resources such as television and digital tables) were used. These practices provided more opportunities for the target audience, children with disabilities and complex communication needs, to experience moments of discovery, self-discovery, and interaction with the teacher and other school peers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Diângela Cardoso Maciel, Universidade Federal da Paraíba

    Mestre em Educação na Linha Processos de Ensino-Aprendizagem UFPB/ PPGE(2024). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (2016). Especialista em Educação do Campo pela Universidade Federal da Paraíba (2017). Especialista em Educação Infantil pela Universidade Federal da Paraíba (2020-2021). Curso de Aperfeiçoamento em Atendimento Educacional Especializado: Programa de Forma/Ação Docente na área da Deficiência Visual Universidade Federal da Paraíba (2018-2019), Atividade de Extensão Atendimento Educacional Especializado (AEE) Universidade Federal da Paraíba (2020). Experiência na área de Educação como Professora. Desenvolveu pesquisas na área da Educação Infantil com as temáticas: Brincar, Práticas Pedagógicas, Políticas de Formação de Professores e Educação Infantil Inclusiva.Atuou como voluntária no projeto de extensão PROLICEN 2021: (AUTO)FORMAÇÃO DOCENTE E DOCUMENTAÇÃO PEDAGÓGICA: o uso da fotografia e do diário de campo na Educação Infantil. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil - GEPEI/UFPB/CNPQ.

  • Munique Massaro, Universidade Federal da Paraíba

    Professora Adjunto do departamento de Habilitações Pedagógicas e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba, campus João Pessoa. Doutora em Educação, linha Educação Especial, pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), com doutorado sanduíche na Universidade de Oslo - Noruega (2016). Mestre em Educação, linha Educação Especial no Brasil, pela UNESP (2012). Graduada em Pedagogia com Habilitação em Deficiência Física pela UNESP (2009). Atuo na área da Educação Especial, principalmente na temática Comunicação Suplementar e Alternativa na Escola. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial (GEPE) da Universidade Federal da Paraíba e do Observatório de Redes de Apoio à Inclusão Escolar da Universidade Federal de Minas Gerais.

Published

2024-10-21

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Planning of actions and the use of resources in Specialized Educational Services in Early Childhood Education. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15980, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15980. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15980. Acesso em: 15 oct. 2025.