Teachers' influence on the selection and inclusion of teaching content in school physical education classes in Mozambique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16108

Keywords:

Education ; School physical education, Teaching content, Teacher training. World of work

Abstract

The study aimed to analyze the influence of gender, place of work, professional experience and the academic level of teachers on the selection and inclusion of teaching content in physical education (PE) classes. The sample consisted of 56 teachers, who answered questionnaires with personal information and content taught in PE classes. The results revealed that Health and Lifestyle (HLS), Sports Practices (SP) and Active Citizenship (AC) in elementary school and Fundamental Motor Skills (FMS) in secondary school were the most used PE contents. SP is used more by female teachers than their male counterparts. HMF was the most used by teachers with a medium level of education. It can be concluded that the teacher's gender, place of work, experience and educational level were factors that affected the selection and inclusion of PE teaching content in the education subsystem in Mozambique.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Timóteo Daca, Universidade Pedagógica de Maputo

    Doutor em Educação Física - Universidade de São Paulo. Docente na Faculdade de Educação Física e Desporto na Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique.

  • Gustavo Sinezio Goulart, Universidade Federal de Uberlândia

    Mestrando em Fisioterapia no Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia da Universidade Federal de Uberlândia/ Universidade Federal do Triangulo Mineiro, Brasil.

  • Bernardo Matsimbe, Universidade Pedagógica de Maputo

    Doutorando em Ciências do Desporto na Faculdade de Educação Física e Desporto, da Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique.

  • Armenio Matsolo, Universidade Pedagógica de Maputo

    Doutorando em Ciências do Desporto, na Faculdade de Educação Física e Desporto, da Universidade Pedagógica de Maputo, Moçambique.

  • Pedro Pessula, Universidade Pedagógica de Maputo

    Doutor em Educacao/Curriculo, mestre em Ciencias de Educacao/Ensino de Educcao Fisica e Desporto Escolar, licenciado em Ensino de Educacao Fisica e Desporto Escolar. Docente na Universidade Pedagogica de Maputo, Faculdade de Educacao Fisica e Desporto.

  • Ricardo Drews, Universidade Federal de Uberlândia

    Doutor em Educação Física, Universidade de São Paulo. Docente na Faculdade de Educação Física e Fisioterapia da Universidade Federal de Uberlândia, Brasil.

Published

2024-11-11

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Teachers’ influence on the selection and inclusion of teaching content in school physical education classes in Mozambique. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16108, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16108. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16108. Acesso em: 15 oct. 2025.