Autistic children, YouTube and fake news

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16110

Keywords:

autistic children; fake news; YouTube.

Abstract

This article summarizes the results of a master's degree research, the objective of which was to investigate the presence of fake news in the content consumed by autistic children in a school in Santa Catarina. The research was carried out in 2022, when the dissemination of fake news through digital media gained repercussions in Brazil months before the presidential election, and the covid-19 pandemic strengthened the bond between children and digital media. The following research problem was raised: "In the videos consumed by autistic children, was there any presence of fake news?” To answer this, at first, a structured interview was carried out with autistic children. Then, as a methodological procedure, we used the Participant Research and PesquisarCOM. To analyze the videos, the systematic observation technique was used. As a result, it was noticed that among the videos selected and brought by the children, there was no evidence of fake news.

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Author Biographies

  • Henrique de Lima Baena da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

    Professor efetivo de língua inglesa, língua portuguesa e arte na rede Estadual de Santa Catarina e Município de Araquari (SC), lotado na Escola de Ensino Médio Bailarina Liselott Trinks e Escola Municipal Francisco Jablonsky. Doutorando em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC. Mestre em Educação Inclusiva pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC (2022).

  • Karina Marcon, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

    Professora Associada da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), lotada no Departamento de Pedagogia a Distância do Centro de Educação a Distância (CEAD). É docente permanente do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede - PROFEI, na linha Inovação Tecnológica e Tecnologia Assistiva. Doutora em Educação (2015 - Bolsista CNPq) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). 

  • Solange Cristina da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade Metodista de Piracicaba (1992), Mestrado em Educação (1999) e Doutorado em psicologia (2020) pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professora efetiva da Universidade do Estado de Santa Catarina no Centro de Educação a Distância.

Published

2024-10-24

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Autistic children, YouTube and fake news. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16110, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16110. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16110. Acesso em: 15 oct. 2025.