Empathy of high school students’ in blended learning

a systematic literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16116

Keywords:

empathy, secondary education, socio-affective competence, blended learning

Abstract

This article seeks to identify how the academic literature portrays the Socio-affective Competence empathy in high school students in the hybrid modality through a systematic literature review. The methodology used included systematic mapping, analysis of results and conclusions. To this end, 290 articles were extracted, of which 10 primary studies were selected for analysis. These studies presented results that highlight the importance of empathy in the student learning experience. The studies indicated that empathy is especially relevant in the blended learning educational context, having a beneficial impact on academic performance, active participation in classes and reducing violence such as bullying and cyberbullying. However, gaps were identified related to the diversity of educational contexts, curricula and legislation. The results of this study can contribute to the development of pedagogical strategies that promote empathy among high school students in the hybrid modality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dyeison Armando Thom, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Mestrando em Educação (UFRGS), com ênfase em tecnologias digitais na educação. Possui Bacharelado e Licenciatura em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), especialização em Gestão de Pessoas pela Universidade La Salle e Ensino de Filosofia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). 

  • Patricia Alejandra Behar, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Professora Titular da Faculdade de Educação e dos Cursos de Pós Graduação em Educação (PPGEdu) e em Informática na Educação (PPGIE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.  Mestre (1991-1993) e Doutora (1994-1998) em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação a Distância (EAD).  Coautora de um dos documentos temáticos Competências Socioemocionais, Metacognição e Tecnologia Educacional. Membro do Comitê Assessor de Educação da FAPERGS.Membro do Conselho Científico da Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED).

  • Leticia Sophia Rocha Machado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Possui graduação em Pedagogia Multimeios e Informática Educativa pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Mestrado em Gerontologia Biomédica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Também realizou Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação na UFRGS. Atualmente é professora na Faculdade de Educação da UFRGS. Também é coordenadora e professora da Unidade de Inclusão Digital de Idosos (UNIDI) da UFRGS.

Published

2025-02-21

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Empathy of high school students’ in blended learning: a systematic literature review. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16116, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16116. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16116. Acesso em: 15 oct. 2025.