The tension between curriculum and pedagogical innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16258

Keywords:

currículo, inovação pedagógica, complexidade

Abstract

Based on the experience, since 2003, of the coexistence of two lines of research, one in Curriculum and the other in Pedagogical Innovation, of an Education Research Center, leading to two PhDs with different specialties, the article aims to understand the tensions between them, from a power relationship perspective, from the affirmation of the Curriculum at the dawn of modernity, to the decline of the technological Curriculum, through critical theories, and the emergence of Pedagogical Innovation, in the concrete and in the lived, leading to the extinction of existing Doctorates to give way to a single one, called “Curriculum and Pedagogical Innovation”. In a time of paradigmatic transition in our contemporary times, marked by complexity and relativization, the article reflects on the need for dialogue between these two forces and the advantages of a complementarity in tension of macro and micro approaches in the research of Education, given its irremediably complex nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jesus Maria Vaz Fernandes, Universidade da Madeira

    Professora Catedrática Jubilada da Universidade da Madeira. Com Doutoramento em Lettres et Sciences Humaines pela Université de Caen, França, foi conselheira científica da AFIRSE Internacional (Association Francophone Internationale de Recherche Scientifique en Éducation). É atualmente Coordenadora da 1ª Comissão Especializada de Currículo do CNE (Conselho Nacional de Educação),  representante de Portugal na IAACS (International Association of Advanced Curriculum Studies), membro do Conselho Consultivo da SPCE (Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação) e membro da RIAICES (Red Iberoamericana de investigación sobre la calidad de la Educación Superior). Já foi Coordenadora do Departamento de Ciências da Educação, Diretora do Centro de Investigação em Educação, Presidente da Faculdade de Ciências Sociais e Vice-Reitora da Universidade da Madeira. Foi Avaliadora Externa dos cursos de Educação (graduações e mestrados) da República da Lituânia e da República da Irlanda. Com cerca de mais de cem publicações (livros e artigos em revistas nacionais e internacionais), orientou 20 teses de doutoramento e 50 dissertações de mestrado já finalizadas.

Published

2024-10-10

Issue

Section

Dossiê - Inovação, tecnologia e formação

How to Cite

The tension between curriculum and pedagogical innovation. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16258, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16258. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16258. Acesso em: 16 oct. 2025.