Research as an educational principle in teaching

translational approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16340

Keywords:

teaching, search, translational research, meaningful learning

Abstract

The featured article aims to analyze teaching experiences that align teaching with research, using translational research, as it is an approach that enables effective integration between theory and practice, promoting meaningful and engaging learning for students. In organizing the activities, the didactic sequence was the methodology that contributed to organizing the set of experiences lived by the teacher and students, including research. The results point to a redefinition of teaching practice, which connects teaching and research in student training, encouraging a dynamic and contextualized learning environment, where translational research serves as a bridge between theory and practice, promoting interactive experiences in classes. and motivating, which stimulate interest and understanding of the concepts studied in a practical and engaging way, essential for meaningful learning

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fidelis Lima Leal, UFPI

    Possui graduação em Física pela Universidade Federal do Piauí (2014). Esp. em Ensino de Física. Esp. em Metodologia do Ensino de Matemática. Mestrando em Ensino de Física, pelo MNPEF -UFPI. É professor efetivo da rede pública estadual do Piauí - SEDUC-PI.

  • Hilda Mara Lopes Araujo, UFPI

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI)/Instituto Latinoamericano e Caribenho (IPLAC). Licenciada em Estudos Sociais pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) e em Pedagogia - Magistério pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Atualmente é Professora Associada II da UFPI, lotada no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino, no Centro de Ciências da Educação (DMTE/CCE). Docente do quadro permanente do Mestrado Profissional em Ensino de Física (UFPI). Foi, entre 2018 e 2019, subcoordenadora do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, do Centro de Ciências da Natureza (CCN/UFPI). Foi subcoordenadora institucional do Programa de Consolidação das Licenciaturas (PRODOCÊNCIA), em 2007. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em formação inicial de professores, currículo e prática pedagógica. Pesquisadora e Vice-líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação, Avaliação, Gestão e Currículo (NUFAGEC), vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFPI). Organizadora (em parceria), coautora de livros nas áreas de Educação. É tutora do Programa de Educação Tutorial/PET, do curso de Licenciatura em Pedagogia/UFPI, desde 2012. Recebeu o Prêmio Professor Rubens Murillo Marques, pela Fundação Carlos Chagas, em 2020, pelo projeto Tempo de Alfabetizar com textos: contribuições para a aprendizagem da leitura e da escrita, vinculado ao PET-Pedagogia/UFPI.

Published

2024-11-27

Issue

Section

Dossiê - O lugar da pesquisa no exercício da docência

How to Cite

Research as an educational principle in teaching: translational approach. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16340, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16340. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16340. Acesso em: 16 oct. 2025.