An “exchange of letters” between educators

rethinking the impact of narratives on Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16346

Keywords:

narrative inquiries, post-structuralism, neoliberalism, experience, teacher/researcher

Abstract

This article discusses the potential and challenges of narrative research and its impact on teaching in basic education. The goal is to investigate how narrative inquiries can constitute an exercise in resistance to neoliberal governments of teacher training. The text is structured as a written conversation between a master's student and a M.Sc in a postgraduate research group in Education. The article reflects on the experience of a teacher, integrating it into a post-structuralist theoretical analysis that points out and/or inspires other paths in teacher training. It explores how storytelling and narrative practices can contribute to the creation of a more collaborative, creative and free pedagogical environment. Furthermore, the role of the teacher/researcher in the reconfiguration of subjectivities and educational practices is investigated, with a view to breaking with the traditional logic of knowledge transmission, which is vertical and rigid.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Janerson de Matos Moraes, Universidade do Planalto Catarinense

    Mestrando em Educação pela Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC. Bolsista FAPESC. Graduado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC e pela Universidade Paulista - UNIP (Licenciatura). Especialista em Ensino da Filosofia pela Faculdade UniBF. Professor na rede estadual de ensino do estado de Santa Catarina nos componentes curriculares de Filosofia, Projeto de Vida e Ciências Humanas.

  • Elen Cristina Werner Padilha, Universidade do Planalto Catarinense

    Mestra em Educação pela Universidade do Planalto Catarinense UNIPLAC de Lages/SC. Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário FACVEST (2009). Pós Graduada Latu Sensu, especialização em Praticas Pedagógicas Interdisciplinares - Ênfase em Educação Infantil, Séries Iniciais e Ensino Médio, pela Faculdade de Ensino Superior Dom Bosco/PR. Pós Graduada em Literatura Infantil na Faculdade UNINA /PR. 

  • Vinicius Bertoncini Vicenzi, Universidade do Planalto Catarinense

    Docente permanente do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Planalto Catarinense (PPGE/UNIPLAC). Coordenador adjunto do PPGE/UNIPLAC. Doutor em Filosofia da Educação pela Universidade do Porto/Portugal, com intercâmbio à Université Paris IV - Sorbonne (ERASMUS 2013/2014). Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Bacharel e licenciado em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduado em Pedagogia pela UNIPAR. Integrante do Núcleo de Pesquisas em Educação Básica da UNIPLAC (NUPEB - políticas, estéticas e diferenças). Coordenador do Comitê Científico do Eixo de Filosofia da Educação da Anped/Sul. Membro do Núcleo de Estudos de Filosofia e Infância (NEFI/UERJ) e membro do Aesthetics, Politics and Knowledge Research Group, do Instituto de Filosofia da Universidade do Porto (IF-UP).

Published

2024-10-26

Issue

Section

Dossiê - O lugar da pesquisa no exercício da docência

How to Cite

An “exchange of letters” between educators: rethinking the impact of narratives on Basic Education . Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16346, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16346. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16346. Acesso em: 16 oct. 2025.