Contributions of Paulo Freire's legacy to educational and anti-racist decolonial thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16348

Keywords:

Paulo Freire, decolonialidade, relações étnico-raciais, educação

Abstract

This text stems from studies, readings, debates and in the weaving of the thesis: Wanderings of teachers: Practices of black resistance in public schools in Pelotas – RS (PPGE-UFSC), proposing to think of ideas that precursor decoloniality, which is not an invention but an aggregate of others. Bringing the educator Paulo Freire as one of these possibilities. In this way, we conceptualize coloniality, decoloniality, monads and in dialogue with Freire the conceptual pair announcement x denunciation, unprecedented-viable, as well as racism and anti-racist practices of black resistance in school. In order to build other ways of being in the world, respecting and constituting a "sensitive look" with the so-called others, realizing the importance of the look and remaking oneself anti-racist.

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Author Biographies

  • Josiane Beloni de Paula, Universidade Federal de Santa Catarina

    Doutora em Educação pela UFSC, Integrante do Grupo de Pesquisas Patrimônio, Memória e Educação (PAMEDUC-UFSC), Colaboradora do Projeto de pesquisa: Arte, Infâncias e Interculturalidade: Desafios e possibilidades para o trabalho com o tema das Relações étnico-raciais na educação infantil. Professora da rede municipal de Natal/RN e da estadual do RN.

  • Elison Antonio Paim, Universidade Federal de Santa Catarina

    Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Convênio UFSC e Universidade Nacional do Timor-Leste. Membro do Conselho Científico do Mestrado em Ensino de História de África do ISCED-Huíla – Angola. Pós-Doutor pelo Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED-Huíla-Angola). Doutor em Educação (Unicamp), Mestre em História (PUC-SP) e Graduado em História (UFSM). Bolsista Produtividade em Pesquisa pelo CNPq. Membro da Cátedra Antonieta de Barros de combate ao racismo UFSC-UNESCO. Membro da Rede Latino-Americana de Diálogos Decoloniais e Interculturais (Redyala) e dos grupos de pesquisa Pameduc (UFSC), Rastros (USF) e Kairós (UNICAMP).

Published

2024-11-11

Issue

Section

Dossiê - Decolonialidade das consciências e a educação

How to Cite

Contributions of Paulo Freire’s legacy to educational and anti-racist decolonial thought. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16348, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16348. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16348. Acesso em: 16 oct. 2025.