Developmental Didactics in the Physical Education Supervised Internship in an APAE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16683

Keywords:

Developmental Teaching; Didactic experiment; Teacher training.

Abstract

The objective of this research was to analyze, based on the Theory of Developmental Teaching, the supervised internship in Physical Education, with a view to working in a school specialized in serving people with intellectual disabilities, multiple disabilities and autism spectrum disorders. The study is characterized as collaborative action research. To operationalize the Didactic-Developmental Internship, we organized a theoretical-methodological-dialectical matrix with teaching and study activities, with the intention of promoting the development of students' theoretical thinking, and presenting a proposal to carry out the analysis. The research results in the proposition, organization, operationalization and analysis of the Didactic-Developmental Internship, which allowed theoretical-methodological reflections on the Theory of Developmental Teaching and teacher training in Physical Education in specialized schools. If we aim to organize teaching in the school context, with positive repercussions on learning and human development, it is also necessary to critically analyze our own teaching activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Evelline Cristhine Fontana, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)

    Professora colaboradora do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual do Centro Oeste, Irati, Paraná. Possuí graduação em licenciatura e bacharel em Educação Física pela Universidade Estadual do Centro Oeste (2010); Especialista em Educação Especial - Atendimento às Necessidades Especiais pela Faculdades Integradas do Vale do Ivaí, Paraná; Mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí, Santa Catarina (2013); Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná (2021). Integra o Grupo de Pesquisa Formação Profissional em Contextos Educacionais Inclusivos - FOCUS. Atua na área da Educação, com ênfase na Educação Física, com foco de estudo e pesquisa nos seguintes temas: Educação inclusiva, Educação Física escolar, processo de formação de professores.

  • Gilmar de Carvalho Cruz, Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO)

    Possui graduação em Educação Física pela Universidade Gama Filho (UGF, 1986), mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ, 1996), doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP, 2005) e pós-doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ, 2013). Foi professor da Universidade Estadual de Londrina (UEL) de 1996 a 2006. Professor associado da Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede Nacional (PROFEI), na Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR / Paranaguá). Foi Diretor do Setor de Ciências da Saúde (2007 a 2011), Vice-Diretor do mesmo Setor (2011 a 2015) e Chefe do Departamento de Educação Física (2015 a 2019) do campus da UNICENTRO, em Irati-PR. Foi Coordenador do Mestrado em Educação (2016 a 2019) da mesma instituição. Atualmente participa de seu Conselho Editorial e é membro de seu Comitê de Ética em Pesquisa (CEP). Membro de corpo editorial dos periódicos Práxis Educativa e Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, além de revisor, dentre outros periódicos, da Revista Brasileira de Educação, Revista Brasileira de Educação Especial, Pensar a Prática, Revista Brasileira de Ciências do Esporte e Revista Brasileira de Educação Física e Esporte. Editor convidado do dossiê: Educação física escolar no contexto da inclusão e diferença (Práxis Educativa, 2017). Coordenou, de 2013 a 2017, o Grupo de Trabalho Temático Inclusão e Diferença do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). É líder do grupo de pesquisa Formação Profissional em Contextos Educacionais Inclusivos - FOCUS. Atua na área de Educação, com ênfase em Educação Física e Educação Especial e foco nos seguintes temas: educação inclusiva, educação física escolar e formação profissional docente. Membro da Academia de Letras, Artes e Ciências do Centro Sul do Paraná e da American Educational Research Association. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Published

2025-06-15

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Developmental Didactics in the Physical Education Supervised Internship in an APAE. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16683, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16683. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16683. Acesso em: 15 oct. 2025.