University teaching in community institutions

a defense of human formation via narrative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16723

Keywords:

Educação Superior, instituições comunitárias, docência, ensino, dimensão formativa

Abstract

This article is a theoretical essay that seeks to reflect on the place of teaching and the role of instructors in community higher education institutions, advocating for the formative dimension. To this end, from the perspective of the philosophy of education, it questions the forces of neoliberal rationality that operate with a pragmatic utilitarianism, reducing the dimension of education to efficiency and measurable results in universities, aiming to explore other possibilities of thought and existence in this space, evaluating the narrative dimension that is constituted in the practice of teaching in university instruction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Betina Schuler, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

    Pós-Doutorada em Educação pela Universidade de Lisboa, Portugal. Pós-Doutorada em Ciências Humanas pela Griffith University, Austrália. Doutora e Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Graduada em Pedagogia pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC). Atualmente é Docente na Escola de Humanidades e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) na Linha de Pesquisa Formação, Pedagogias e Transformação Digital.

  • Sérgio Eduardo Mariucci, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)

    Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2014). Mestre em Educação pelo Boston College (2006). Reitor da Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS, em São Leopoldo - RS. Professor e pesquisador colaborador no Programa de Pós Graduação em Educação da UNISINOS.

Published

2025-02-19

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

University teaching in community institutions: a defense of human formation via narrative. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16723, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16723. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16723. Acesso em: 15 oct. 2025.