Perceptions and Challenges of Using Generative AI in Education

A Study with Future Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16860

Keywords:

Generative Artificial Intelligence, Teacher Training, Mathematics Education

Abstract

This study explores the perceptions and challenges related to the use of Generative Artificial Intelligence (GenAI) in education, with particular emphasis on the preparation of future mathematics teachers. Motivated by the need to understand how pre-service teachers perceive and plan to integrate these emerging technologies into their pedagogical practice, the qualitative research drew on theoretical frameworks in teacher education and educational technology, employing structured questionnaires administered to 70 undergraduate students. Although qualitative inquiry constituted the central axis, descriptive statistical analysis was incorporated to quantify the frequency of emergent categories, resulting in a mixed-methods design. The findings reveal a broadly positive perception of GenAI’s potential to personalise learning, support the creation of instructional materials, and provide immediate feedback. However, challenges were noted, including limited technical knowledge, tool complexity, and ethical concerns about technological dependence and possible interference with students’ critical development. The study contributes to understanding the emerging role of GenAI in teacher education and recommends further research to deepen knowledge of its effective impact on teaching.

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Author Biographies

  • Silvino Marques da Silva Junior, Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES)

    Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Piauí - Campus Floriano, na área de Informática e Comunicação. Doutorando em Ensino na Universidade do Vale do Taquari - UNIVATES. Mestre em Tecnologia e Gestão em Educação a Distância pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Possui graduação em Tecnologia em Sistemas de Informação pelo Instituto Federal do Piauí (2008), graduação em Licenciatura Plena em Computação pela Universidade Estadual do Piauí (2012) e especialização em Docência do Ensino Superior (2012). Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Uso de Tecnologias no Ensino, Educação a Distância, Aprendizagem de Programação e Segurança da Informação.

  • Marli Teresinha Quartieri, Universidade do Vale do Taquari

    Possui graduação em Ciências - Licenciatura de 1º Grau pela Faculdade de Educação Ciências e Letras do Alto Taquari (1987), graduação em Matemática - Licenciatura Plena pela Faculdade de Educação Ciências e Letras do Alto Taquari (1989), especialização em Educação Matemática pela Universidade de Santa Cruz do Sul (1998), mestrado em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004), doutorado em Educação pela Universidade Vale do Rio dos Sinos - RS. Atualmente é professora titular da Universidade do Vale do Taquari - Univates, atuando nos cursos de graduação e de Pós-graduação (Programa em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE e no Programa em Ensino - PPGEnsino). Bolsista de Produtividade em Pesquisa 2 do CNPq. Tem experiência na área de Ciências Exatas, com ênfase no Ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: modelagem matemática, investigação matemática, formação de professores, uso de tecnologias no ensino de Matemática.

Published

2025-06-15

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Perceptions and Challenges of Using Generative AI in Education: A Study with Future Teachers. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16860, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16860. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16860. Acesso em: 15 oct. 2025.