Continuing Teacher Training and the Promotion of School Research:

Necessary Articulations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16095

Keywords:

Teacher training, Action research, Pedagogical Practices

Abstract

This study reveals a partnership between a study group from a federal university and a school in Rio Grande do Sul. It explores a continuous process of training through workshops and school research. Inserted in action research and focusing on the Reassessment/Reflection phase, the study highlights perceptions, challenges, and positive aspects of classroom research. The results show that research is an essential tool for reflection and construction of knowledge, increasing student interest and allowing the definition of relevant themes. Continuing training brought significant benefits, improving the effectiveness of classes and encouraging reflection on teaching-learning. However, challenges such as student disinterest, inadequate infrastructure, and time constraints were identified. In conclusion, this partnership generated significant consequences, reflecting on the professional development of teachers and the quality of education, promoting solid teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vanessa Candito, UFRGS

    Doutoranda em Educação em Ciências, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestra em Educação em Ciências, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciada em Ciências Biológicas. Especialista em Educação Ambiental e Especialista em Conservação da Biodiversidade.

  • Karla Mendonça Menezes, UNISC

    Pós-Doutoranda em Promoção da Saúde, pela Universidade de Santa Cruz do Sul. Doutora em Educação em Ciências, pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestra em Educação Física. Especialista em Atividade Física e Saúde. Licenciada em Educação Física.

  • Carolina Braz Carlan Rodrigues, UFSM

    Doutora em Educação em Ciências, pela Universidade Federal de Santa Maria. Licenciada em Educação Física. Especialista em Treinamento, Musculação e Atividade Física. Mestra em Educação em Ciências.

  • Felix Alexandre Antunes Soares, UFSM

    Doutorado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria. Professor da Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2024-12-10

Issue

Section

Dossiê - O lugar da pesquisa no exercício da docência

How to Cite

Continuing Teacher Training and the Promotion of School Research: : Necessary Articulations. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16095, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16095. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16095. Acesso em: 15 oct. 2025.