Ethical-aesthetic education in times of pandemic: connections between Art Therapy and human well-being

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v28i2.12453

Keywords:

Ethical-aesthetic education. Health. Art Therapy. Integrative and Complementary Practices.

Abstract

The article aims to reflect about the notion of human welfare that evolves to the promotion of health and the adequacy of social life, which necessarily suggests an epistemological change. It proposes Art Therapy, in the scope of ethical-aesthetic education and integrative and complementary health practices, as a possible theoretical and practical reference for the promotion of people's well-being in pandemic times, which exposes social fractures marked by economic inequality, by exclusionary, racist and prejudiced practices in dealing with human life. Thus, in a first moment, the theme of ethical-ethical education in favor of health is contemplated, so that the human being can be thought of in its entirety. Next, in order to enhance such reflections, we add to the theme a dialogue between art and humanized care, pointing to Art Therapy as an expressive therapeutic resource in the context of Integrative and Complementary Health Practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Patricia Carlesso Marcelino, Pesquisadora e membro dos grupos de pesquisa GEPES, NUPEFE e Teoria e Prática Pedagógica (UPF-RS).

      Doutora e Mestra em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF-RS), Graduada em Educação Física – Licenciatura Plena (UPF-RS), Especialista em Docência na Saúde (UFRGS) e Especialista em Atividade Física e Qualidade de Vida (UPF-RS). Docente Universitária desde 2007, atua  nas áreas de Educação,  Estética e Cosmética, Saúde e Educação Física. Coordenou os  cursos de graduação em  Educação Física Licenciatura e Bacharelado na Universidade Luterana do Brasil ( ULBRA) , Campus Carazinho - RS de   2011 a  2019.  È  Terapeuta Floral e Personal Wellness com ênfase  em  Práticas Integrativas e Complementares em Saúde (PICS),  Bem Estar,  Aromaterapia,  Terapias Andinas   e no atendimento especializado para   pacientes  oncológicos  hospitalizados.  Membro dos grupos de Pesquisa GEPES , NEPEFE e Teoria e Prática Pedagógica (UPF-RS).Contato: patriciacarlessowellness@gmail.com

     

  • Franciele Silvestre Gallina, Universidade de Passo Fundo -RS

    Doutora e Mestre em Educação pelo PPGEdu da Universidade de Passo Fundo (UPF-RS); Licenciada em Educação Artística, Habilitação em Artes Plásticas e Docente do curso de Especialização em Arteterapia (UPF-RS). Pesquisadora sobre Educação Ética-Estética em diversos espaços de sociabilidade. 

     

  • Alex Sander da Silva, Universidade do Extremo Sul Catarinense (PPGE/UNESC).

    Pós-Doutor  pelo PNPD/CAPES no PPGE/UNIMEP no núcleo de História e Filosofia da Educação; Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande de Sul  e Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). 2010). Possui graduação em Filosofia pela Universidade do Sul de Santa Catarina; Editor da Revista Criar Educação e Professor do Programa Pós-Graduação em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (PPGE/UNESC).

Published

2022-04-20

How to Cite

Ethical-aesthetic education in times of pandemic: connections between Art Therapy and human well-being. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 28, n. 2, p. 704–726, 2022. DOI: 10.5335/rep.v28i2.12453. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/12453. Acesso em: 15 oct. 2025.