Feeling and thinking in higher education

emotion self-control in academic learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15152

Keywords:

self-efficacy beliefs, thougt, feeling, emotion regulation, self-training

Abstract

Many students who enter Higher Education are not successful in their studies and drop out, as they have emotions, feelings, negative thoughts and a low belief in academic self-efficacy that influence their learning. In view of this, this article aims to report the experience of a workshop experienced by a group of students from a federal university in the southern region of Brazil. Two meetings were held, in which the concepts of emotion, feelings, thoughts, academic self-efficacy beliefs and learning were discussed. Emotion self-regulation strategies in academic learning were also developed. At the end of the experience, it was possible to verify that the students began to develop the capacity to recognize the role of emotions, feelings, thoughts and beliefs of academic self-efficacy in their learning. It is concluded that more workshops like this one can be a strategy for permanence and coping with evasion, as well as allowing the discussion of the importance of emotional self-regulation in academic learning.

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Author Biographies

  • Letícia Ribeiro Lyra, Universidade Federal da Fronteira Sul

    Pós-doutora em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG, 2024). Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2019). Mestra em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2005). Possui graduação em Psicologia- Bacharelado pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG,1995), graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG, 1996), graduação em Psicologia- Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG,1996). Atua como professora universitária desde 2000. Desde 2010, atua como professora na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Chapecó/SC. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento Humano, atuando principalmente nos seguintes temas: processo de ensino e de aprendizagem, crença, emoção, neurociência e formação de professores.

  • Adriana Salete Loss, Universidade Federal da Fronteira Sul

    Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e Estágio no Exterior, no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa/Portugal (2009) e Pós-doutorado em Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (2014-2015), financiado pela CAPES.  Professora Associada da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS - (2010). Experiência em gestão: Diretora da Organização Pedagógica - Pró-reitoria de Graduação da UFFS - (2011-2013). Coordenadora do curso de Pedagogia (2016 a abril de 2018), Coordenadora do Programa de Pós-graduação Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas (2019-2021) e Coordenadora Adjunta do curso de Pedagogia (12 de maio de 2022 a 31 de maio de 2023). Líder do grupo de Pesquisa Educação Popular na Universidade - GRUPEPU, certificado pelo CNPq desde 2012. Líder do grupo de pesquisa Educação Emocional GRUPEE, certificado pelo CNPq a partir de 2016. 

  • Márcia Gorett Ribeiro Grossi, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

    Doutora em Ciências da Informação pela UFMG. Professora titular do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), lotada no departamento de Educação e no Programa de Pós-graduação em Educação Tecnológica do CEFET-MG. Especialista em Neuropsicopedagogia pela Nova Faculdade. Líder do grupo de pesquisa AVACEFETMG.

Published

2024-05-31

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Feeling and thinking in higher education: emotion self-control in academic learning. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15152, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15152. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15152. Acesso em: 30 nov. 2025.

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