Large-scale evaluation in Brazil

an analysis of Enem through the policy cycle approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15304

Keywords:

Large-scale assessment, High school, National High School Examination, Brazil

Abstract

The article aims to understand the processes of the historical constitution of the Brazilian National High School Examination as a proposal for public educational policy, based on the debate on the policy cycle. Qualitative in nature, it is configured as a critical-documentary analysis, and its sources are: ordinances, opinions, resolutions, guidelines, and decrees that regulate Enem. The results show that Enem, created in 1998, constitutes an educational policy that is close to international standardized exams, based on a concept of competency-based education. It concludes that in its historical process, Enem has served as a mechanism for producing metadata on the quality of Brazilian education, certification of high school completion, and selection of students at public and private universities in Brazil.

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Author Biographies

  • Rodrigo Marques, Federal University of Espirito Santo

    Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) - Brasil. Mestre e Graduado em Educação Física pela mesma instituição. Atualmente é professor da Secretaria Municipal de Educação de Vila Velha-ES. Membro do Instituto de Pesquisas em Educação e Educação Física (Proteoria). Suas principais linhas de pesquisa são: Políticas de Avaliação; Educação Física.

  • Ronildo Stieg, Federal University of Espirito Santo

    Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) - Brasil. Mestre e Graduado em Educação Física pela mesma instituição. Atualmente é Pós-Doutorando em Educação bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa e Inovação do Espírito Santo (Fapes- Edital Profix nº 2022) vinculado ao PPGE/UFES. Membro do Instituto de Pesquisas em Educação e Educação Física (Proteoria). Suas principais linhas de pesquisa são: avaliação educacional; políticas de avaliação; currículo e formação de professores.

  • Jean Carlos Freitas Gama, Federal University of Espirito Santo

    Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) - Brasil. Mestre e Graduado em Educação Física pela mesma instituição. Membro do Instituto de Pesquisas em Educação e Educação Física (Proteoria). Suas principais linhas de pesquisa são: Formação para o esporte; políticas de avaliação; Programa de Educação Tutorial - PET.

  • Wagner dos Santos , Federal University of Espirito Santo

    Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) - Brasil. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Graduado em Educação Física pela UFES. Professor do curso de graduação e pós-graduação em Educação e Educação Física (UFES). Líder do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria). Atualmente é Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFES. Suas principais linhas de pesquisa são: avaliação educacional; formação de professores; currículo e políticas educacionais. Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq - Nível 2.

Published

2024-05-31

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Large-scale evaluation in Brazil: an analysis of Enem through the policy cycle approach. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15304, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15304. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15304. Acesso em: 15 oct. 2025.