Authority and contemporary pedagogical discourse

apontamentos a partir da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) brasileira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30.15341

Keywords:

Capitalist Speech; Contemporary Pedagogical Discourse; Authority.

Abstract

Can a country's education reference document tell us about the place of authority in culture? It is this question that we seek to answer in the discussion that follows. The reflections that will be exposed here are the result of doctoral research, in which we aim to make notes about the presence of the capitalist discourse, as theorized by Lacan (1972), in contemporary pedagogical discourse. Our investigation took a piece of pedagogical discourse, the Brazilian National Common Curricular Base (BNCC), for an analysis of the fluid movement between what circulates in culture and what falls into the document, interfering in the work of educators in our time. Our analysis highlighted excerpts from the document that concern important aspects regarding authority. The first aspect is what we call “autonomism” and the second inflation of the student's potentialize.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Lia Silva Fonteles Serra, Universidade Federal do Maranhão

    Psicanalista. Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo - USP (2021). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA (2013). Graduada em Psicologia (2009) e em Pedagogia (2008). Professora Adjunta do Departamento de Educação 2 da Universidade Federal do Maranhão. Possui experiência de trabalho e pesquisa nas áreas de Psicologia da Educação e Formação de Professores, com ênfase em Psicanálise e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: discurso pedagógico, mal-estar docente e discente, infância e cultura contemporânea. Atualmente coordena o GEPPE/UFMA - Grupo de Estudos e Pesquisa em Psicanálise e Educação.

Published

2024-02-02

Issue

Section

Psicanálise, educação, subjetividade e ética em tempos neoliberais

How to Cite

Authority and contemporary pedagogical discourse: apontamentos a partir da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) brasileira. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e15341, 2024. DOI: 10.5335/rep.v30.15341. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15341. Acesso em: 15 oct. 2025.