Why play?

THE INFANT CONDITION IN FREUD AND THE FORMATION OF THE “SELF”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30.15391

Keywords:

Psicanálise, Estruturação psíquica, Brincar, Educação infantil, Subjetividade

Abstract

Currently, babies are coming to school earlier and earlier. Therefore, knowing the process of early psychic constitution is important. The construction of the human psyche goes through structuring processes and takes place in intersubjectivity, where the role of the similar becomes priority. There are constituent operations of the subject that can be supported by different protagonists, including the educator in early childhood education, who shares this process with parents. Early childhood education becomes a privileged space for mental training and structuring and the teacher becomes a mental health agent. This article proposes formulations about the times of constitution of the psychic apparatus, marking the effects of playing on the structuring of children's psyche. It uses a hermeneutic stance in working with Sigmund Freud's classic texts, mainly on the Fort Da game, the starting point of symbolic play, make-believe and the initial times of the structuring of the 'Me'.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciana O. Cezar, Universidade de Passo Fundo

    Psicanalista, mestre em educação e doutoranda pelo PPGEDu-UPF na linha de pesquisa Fundamentos da Educação. Fundadora do PROJETO – Associação Científica de Psicanálise e Humanidades de Passo Fundo. Coordenadora do Núcleo Passo Fundo da REDE-BEBÊ.

  • Claudio A. Dalbosco, Universidade de Passo Fundo

    Doutor em filosofia pela Universität Kassel (Alemanha, 2001) e pós-doutorado pelo Núcleo Direito e Democracia (NDD) do CEBRAP (2013). É Bolsista Produtividade em Pesquisa nível 1C do CNPq. Possui várias publicações nacionais e internacionais, com destaque para os livros Condição Humana e Educação do amor-próprio em Jean-Jacques Rousseau, publicado em 2016 pelas Edições Loyola e; Educação e condição humana na sociedade atual, publicado em 2021 pela Editora Appris.

  • Francisco Santos, Universidade de Passo Fundo

    Doutor em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor do Curso de Psicologia da Universidade de Passo Fundo. Psicólogo e psicanalista.

Published

2024-02-08

Issue

Section

Psicanálise, educação, subjetividade e ética em tempos neoliberais

How to Cite

Why play? THE INFANT CONDITION IN FREUD AND THE FORMATION OF THE “SELF”. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e15391, 2024. DOI: 10.5335/rep.v30.15391. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15391. Acesso em: 15 oct. 2025.

Most read articles by the same author(s)