Traces of play in digital technologies as a potential space of friendship

lines of flight from the device of redemption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15554

Keywords:

Children. Play. Digital technologies. Redemption. Escape lines.

Abstract

This text scrutinizes the lines of flight within the device of redemption, using research already carried out around children's play with digital technologies in the area of Education. The conceptual field is constructed from the studies of Michel Foucault. In the device of redemption, we identified that the discourses claim the school as a space for traditional play practices and experimentation with digital technologies, making it a place of redemption. In this text, we problematize that, in the agency of the redemption device, there are also potential events, virtual lines of flight, gaps in the normalization in which play (inside and outside school) in digital technologies emerges as a potential space of friendship. Digital games generate subjectivations and gaps in normalization, as interaction with others triggers affections and brings new situations closer, intensifying sensations or promoting displacements between different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adilson Cristiano Habowski, Universidade La Salle

    Doutor em Educação (aprovado com louvor) pela Universidade La Salle (2023). Mestre em Educação pela Universidade La Salle (2019). Possui o Ensino Médio na modalidade normal (Magistério), com habilitação para atuar como educador nas áreas de Educação Infantil e Séries Iniciais (2014); Graduação em Teologia pela Universidade La Salle (2017); e Especialização em Docência no Ensino Superior: Práxis Educativa pela Universidade La Salle (2019). Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI, integrante da Linha de Pesquisa Processos Educativos, Linguagens e Tecnologias. Pós-doutorando no PPGEdu da Universidade La Salle (Bolsista de Pós-doutorado Júnior do CNPq).Tem dezenas de artigos publicados na área da Educação em periódicos científicos com indexação nacional e internacional, e autor (e organizador) de livros nas interfaces de Educação e Tecnologias. Dentre os livros publicados, destaca-se "Tecnologias e educação: conhecer o outro lado", publicado pela Editora Appris (2020). Seus interesses e experiências em pesquisas estão principalmente nos seguintes temas: Educação; tecnologias digitais; infâncias. Represente stricto sensu na CPA da Universidade La Salle. Editor assistente da Revista Educação, Ciência e Cultura [RECC/ISSN 2236-6377].

  • Cleber Gibbon Ratto, Universidade La Salle

    Doutor em Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professor e Pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado/Doutorado) da Universidade La Salle (UNILASALLE), Canoas–RS– Brasil. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2. 

Published

2024-07-08

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Traces of play in digital technologies as a potential space of friendship: lines of flight from the device of redemption . Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15554, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15554. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15554. Acesso em: 16 oct. 2025.