For na humanistic education

the dialog between tradition and inovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16798

Keywords:

humanist pedagogy, historicity, Portuguese Modern School

Abstract

This essay analyzes Bernard Charlot's Education or Barbarism? A Choice for Contemporary Society (2020) to discuss the foundations of humanist pedagogy and its relationship with the tension between tradition and innovation. To develop this discussion, a methodological approach of a hermeneutic and bibliographic nature is adopted, based on the comparative analysis of theoretical frameworks related to the theme. We draw on the research of Nicolau Sevcenko and Agnes Heller to recover the historical and philosophical origins of humanism. We then explore the dialectic between past and future in education, based on the reflections of Hannah Arendt and Joaquim Pintassilgo. The study culminates in the analysis of the Portuguese Modern School, whose teacher training practices, examined by Sérgio Niza and Filomena Serralho, demonstrate the persistence of a pedagogy centered on the human being. By articulating these perspectives, the essay argues that humanist education only materializes as a dynamic process, structured by the dialogue between historical legacy and pedagogical innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aline Loretto Garcia, Universidade de Brasilia

    Doutoranda em Educação na Universidade de Brasilia. Mestre em História Social pela Universidade Estadual de Londrina.

  • Catia Piccolo Viero Devechi, Universidade de Brasília

    Professora associada do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília, vinculada a Linha de Pesquisa Profissão Docente, Currículo e Avaliação PDCA. Graduada em Pedagogia com habilitação em pré-escola pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2004), doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008). Realizou estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2017) e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo UPF.

  • Adriana Almeida Sales de Melo, Universidade de Brasília

    Professora Associada da Universidade de Brasília, na Faculdade de Educação; Investigadora Colaboradora da Universidade Lusófona, no Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (ULHT/CeiED). Professora pesquisadora do PPGE/FE/UnB, mestrado e doutorado em educação acadêmicos (Estudos Comparados em Educação) e mestrado profissional (Gestão do Ensino Superior). Pós-Doutoramento na Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologia de Lisboa (2018). Doutorado em Educação/Política Educacional (UNICAMP, 2003-PICDT/CAPES); Mestrado em Educação/Política Educacional (UFPE, 1996-Mest/CNPq); Licenciatura e Bacharelado em Filosofia (UFPE, 1989-PIBIC/CNPq).

Published

2025-08-12

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

For na humanistic education: the dialog between tradition and inovation . Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16798, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16798. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16798. Acesso em: 15 oct. 2025.

Most read articles by the same author(s)