University-School Interaction

records in the collective PIBID/Mathematics portfolio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v30i0.14978

Keywords:

portfólio, interação, PIBID

Abstract

This article aims to understand how the University-School interaction has been constituted, considering records made in portfolios of the Mathematics Teaching Degree subproject, as part of the Institutional Program of Initiation to Teaching (PIBID) in a Higher Education Institution, in the period from 2009 to 2018. In this qualitative research of phenomenological-hermeneutic nature, nine collective portfolios were analyzed, from a total of 15 produced, one from each participating school. For the analysis of the records, the Discursive Textual Analysis methodology was used. An analysis of one of the categories of records found in the collective portfolio – University-School Interaction – is presented, in which the collaborative partnership was evidenced. It was concluded that there was interaction between university and school with collaborative learning; nevertheless, there was still the need for a policy to face the endemic problems of teacher education, with repercussions on public education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Liliane Silva Antiqueira, Universidade Federal do Rio Grande-FURG

    Formação em Pedagogia pela Universidade Luterana do Brasil (2009) e em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande (2010), Mestrado em Modelagem Computacional pela Universidade Federal do Rio Grande (2013) e Doutorado - sanduíche em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande e Universidade Eduardo MondLane em Moçambique (2018). Professora do Instituto de Matemática, Estatística e Física (IMEF) da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Integrante do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Práticas Educativas (FORPPE/FURG) e professora no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEDU/FURG), atuando na linha de pesquisa "Formação de professores e práticas educativas" com pesquisa envolvendo a formação acadêmico-profissional de professores e os elementos constitutivos da docência no âmbito da Educação.

  • Elaine Corrêa Pereira, Universidade Federal do Rio Grande

    Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande (1987). Especialista em Matemática (1997) e em Matemática Aplicada (1997) pela Universidade Federal do Rio Grande. Mestre em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999), doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005) e Pós-Doutora pela Universidade Eduardo Mondlane. É professora titular da Universidade Federal do Rio Grande- FURG e tem experiência docente e gestora na área educacional. Investiga os seguintes temas: formação de professores, ensino de ciências e matemática e modelagem matemática. Foi coordenadora institucional do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) no periodo de 2017 a 2020. Atualmente é líder do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Práticas Educativas.

  • Celiane Costa Machado, associado da Universidade Federal do Rio Grande

    Possui graduação em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande (1995), mestrado em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999) e doutorado em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Rio Grande. Tem experiência na área de Educação e Matemática, com ênfase em Educação Matemática e Matemática Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino de matemática e modelagem matemática.

  • Maria do Carmo Galiazzi

    Professora titular aposentada na Universidade Federal do Rio Grande. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2000) com tese sobre o educar pela pesquisa na formação de professores de Ciências. graduação em Licenciatura em Ciências - Habilitação Química pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande (1990), bacharel em Química pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1979)

Published

2023-10-29

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

University-School Interaction : records in the collective PIBID/Mathematics portfolio. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 30, p. e14978, 2023. DOI: 10.5335/rep.v30i0.14978. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/14978. Acesso em: 16 oct. 2025.