The relationship between research and teaching

possible alternatives to productivism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16353

Keywords:

educação, pesquisa, docência

Abstract

The present work seeks, through a hermeneutic-dialectical analysis, to analyze the relationship between research and teaching practice today. To this end, using Byung Chul-Han's theme of infocracy as a parameter of analysis, it brings a reflection on the practice of research in the context of current academic productivism, and its possible developments in relation to training in Brazil, then serve from classical authors such as Habermas, Adorno and Arendt, and also from current researchers, to bring some antitheses in relation to the productivist system, and, in the end, based on practices and observations of both authors, weave some possible paths to recover the meaning of research and enhance its use in the construction of an education that is in constant transformation and requires well-trained professionals who are aware of their role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcio Luis Marangon, Universidade Federal da Fronteira Sul

    Possui graduação em Filosofia (URI-2009), graduação em Pedagogia (Fael-2018), Pós Graduação em Gestão Educacional (UFSM-2011), Especialização em Planejamento Estratégico e Gestão de Negócios (Fleming-2023), Mestrado em Educação (UPF-2013) e Doutorado em Educação (UPF-2018) - com bolsa de pesquisa PROSUP/CAPES. Dentre as experiências profissionais destacam-se os anos como docente de Filosofia e Ensino Religioso no Ensino Fundamental e Médio, e a docência em Metodologia da Pesquisa, Metodologia Científica e orientação de monografias no curso de Pós-Graduação a experiência com gestão de cursos técnicos e na Coordenação Pedagógica. Atualmente é professor da Universidade Federal da Fronteira Sul (Campus de Realeza-PR).

  • Leandro Ferraz , Universidade Federal do Norte do Tocantins

    Professor Adjunto da UFNT em colaboração na UFFS-Realeza. Licenciado em Educação Física (Licenciatura Plena), Licenciado em Pedagogia, Especialista em Arte e Educação, Especialista em Metodologias Ativas em Ensino Híbrido, Mestre em Educação nas Ciências e Doutor em Artes Cênicas com pesquisa direcionada para a Cultura Cômica Popular. Líder do GESS (Grupo de Estudos Sociais e da Saúde). Coordenador do Laboratório de Comunicação e Mídias na Educação Física (Canal no YouTube "ComunicaçãoMídias" e RádioWEB do curso de Licenciatura em Educação Física).

Published

2024-11-03

Issue

Section

Dossiê - O lugar da pesquisa no exercício da docência

How to Cite

The relationship between research and teaching: possible alternatives to productivism. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16353, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16353. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16353. Acesso em: 15 oct. 2025.