Formation and supervised internship at the primary teaching in Libolo-Angola

contributions from Paulo Freire's thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16397

Keywords:

supervised internship; teacher formation; Paulo Freire.

Abstract

The article analyzes the field of supervised curricular internship at the Libolo teaching school, Angola, from 2021 to 2023, within the context of teacher formation and more general education in that country. With a qualitative approach, documentary-bibliographic, the study is based, especially, on the thoughts of the brazilian educator Paulo Freire. It is argued in favor of education and training as liberating practices, indexed in the life realities of teachers and students. Thinking about teacher training and supervised internships, with Paulo Freire's thoughts as central, means assuming a commitment to developing the teaching-learning process based on dialogicity, democracy, freedom, hope as a path to transforming oneself and the world.

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Author Biographies

  • Manuel João António Alfredo, Complexo Escolar de Catofe, Angola

    Professor da Educação Básica, no Complexo Escolar de Catofe, vinculado ao Ministério da Educação de Angola. Doutorado em Estudos Étnicos e Africanos (em andamento) pela  Universidade Federal da Bahia – UFBA/Brasil. Mestre em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB/Brasil. Membro do Grupo de Pesquisa Estudos Africanos, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Estudos Étnicos e Africanos da Universidade Federal da Bahia.

  • Mônica Souza Moreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

    Docente do  Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia - IFBA, campus Vitória da Conquista. Mestra em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia – UNEB, campus Salvador. Doutorado em Ensino (em andamento) pelo Programa de Pós-graduação em Ensino –  PPGEn da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB vinculado à Rede Nordeste de Ensino – Renoen. Pedagoga Membra do Grupo Colabor(Ação): Estudos e Pesquisas em Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas.

  • José Jackson Reis dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

    Docente da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB, vinculado ao Departamento de Filosofia e Ciências Humanas (DFCH) e ao Programa de Pós-graduação em Ensino (Mestrado e Doutorado). Docente do Doutorado em Educação de Pessoas Jovens e Adultas, da Universidad Nacional de Chilecito (Argentina). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte com estágio doutoral na Universidade de Lisboa (Portugal). Realizou Estágio Pós-doutoral na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP) sobre Paulo Freire em países africanos. Coordenador do Grupo Colabor(Ação): Estudos e Pesquisas em Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas.  Membro da Academia de Letras do Vale do Itapicuru – Alvi (Bahia).

  • Sintia Maria Gomes Ferraz, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

    Professora da rede municipal de ensino de Vitória da Conquista. Docente no curso de Pedagogia da Universidade Paulista – UNIP, unidade de Vitória da Conquista. Doutorado em Ensino (em andamento) pelo Programa de Pós-graduação em Ensino –  PPGEn da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia – UESB. Mestra em Educação e Pedagoga pela mesma universidade. Integrante do Grupo Colabor(Ação): Estudos e Pesquisas em Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas.

Published

2024-10-28

Issue

Section

Dossiê - Decolonialidade das consciências e a educação

How to Cite

Formation and supervised internship at the primary teaching in Libolo-Angola: contributions from Paulo Freire’s thought. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16397, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16397. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16397. Acesso em: 16 oct. 2025.