Walking: movements that intertwine in Marie-Christine Josso and Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v27i3.12379

Keywords:

Circles of Conversation. Culture Circles. Dialogue. Education.

Abstract

The dialogical writing of this article intends to walk in dialogue with Marie-Christine Josso and Paulo Freire, moving experiences, knowledge and knowledge about these two important educators and their legacies. Josso with the Conversation Wheels and Freire with the Culture Circles, in which they share and revisit Life and Formation Stories, and where dialogue is the first condition for everyone to “say their word” and (re) meet with others and with themselves, discovering themselves as socio-historical beings who are permanently teaching and learning, self ( trans) forming with each other, through the dialectical mediation of the world. . Through the studies of Freire (2013, 2015, 2016, among others) and Josso (2009, 2010) the ontological mission is perceived as an unfinished and permanent search for liberation and self (trans) formation, for the Being More and, although conditioned by historicity, women and men are aware of their wholeness and (re) critically exist their experiences in and with the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Celso Ilgo Henz, Universidade Federal de Santa Maria

    Espanha. Professor Associado 2 da UFSM. Professor da LP1: Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional do PPGE/UFSM. Coordenador do Grupo de Estudos “DIALOGUS: Educação, Formação e Humanização com Paulo Freire”.

  • Patrícia Signor, Coordenadora e docente do curso de Pedagogia do Centro de Ensino Superior Riograndense (CESURG) de Sarandi e coordenadora pedagógica dos anos finais da Escola Municipal de Ensino Fundamental Santos Anjos de Nova Boa Vista, RS.

    Doutoranda em Educação: Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional, da UFSM. Mestre em Educação. Colaboradora do Grupo de Estudo e Pesquisas DIALOGUS: Educação, Formação e Humanização com Paulo Freire. Atua como coordenadora e docente do curso de Pedagogia do Centro de Ensino Superior Riograndense (CESURG) de Sarandi e como coordenadora pedagógica dos anos finais da Escola Municipal de Ensino Fundamental Santos Anjos de Nova Boa Vista, RS.

  • Ivani Soares, Colaboradora do Grupo de Estudo e Pesquisas Dialogus: Educação, Formação e Humanização com Paulo Freire.

    Mestra em Políticas Públicas e Gestão Educacional, da UFSM. Colaboradora do Grupo de Estudo e Pesquisas Dialogus: Educação, Formação e Humanização com Paulo Freire.

Published

2021-03-16

How to Cite

Walking: movements that intertwine in Marie-Christine Josso and Paulo Freire. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 27, n. 3, p. 750–775, 2021. DOI: 10.5335/rep.v27i3.12379. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/12379. Acesso em: 16 oct. 2025.